Cum se fac politici publice în Republica Moldova
Scriam într-o postare anterioară că săptămâna trecută mail-ul mi-a fost asaltat cu câteva mesaje, care conțineau comunicatul de presă elaborat de CNTM. Această organizaţie umbrelă, în unison cu alte organizaţii nenominalizate, solicita declararea anului 2008 ca an al tineretului. Din teorie știu, și le mai spun și studenților mei, că de la solicitare (comunicatul CNTM) și până la o decizie de politică (decretul prezidențial) este cale lungă și multă bătălie de interese politice, economice și mediatice. Ori, în cazul acesta comunicatul CNTM a fost remis pe 22 decembrie, iar pe 26 decembrie Serviciul de Presă a Preşedintelui ne comunica că decizia politică a fost luată şi decretul a fost semnat. Practic, în 2 zile lucrătoare grupurile de interese s-au bătut cât s-au bătut, s-au găsit banii necesari şi mass-media a relatat enorm de multe ştiri, prin care sa creat o necesitate publică de a institui un cadru de politici în domeniul tineret. Ori, nu a fost să fie aşa... linişte şi pace. În această logică, înseamnă că decizia politică fost luată mult mai devreme. Iar, aparatului prezidenţial îi lipsea o solicitare publică. Hopsss... şi cine să fie? Bineînţeles, o organizaţie umbrelă (organizaţie de piaţă) cu asociere externă, adică europeană. Iată cum, puterea politică uzitează de voinţa şi disponibilitatea asociativă a unor ONG-uri de tineret, pe de o parte, şi cum încalcă procedura de consultare publică, pe de altă parte.
Atenţie, problema mea nu este asupra declarării anului 2008 ca An al Tineretului, deşi acest lucru va fi în detrimentul tineretului. Problema mea este una de respectare a procedurilor de consultare politică şi publică şi de recunoaştere a organizaţiilor de piaţă în calitatea acestora de actori şi competitori egali şi nu subordonaţi ai puterii politice. Mai explicit: la un telefon a cuiva de la guvern sau de la preşedinţie, o organizaţie reprezentativă să fie manipulată. Mai mult decât atât, dacă vectorul Republicii Moldova este unul de integrare europeană, atunci pentru a respecta opţiunea instituţiilor comunitare Preşedintele Republicii Moldova putea să se declare anul 2008 ca An al Dialogului Intercultural. Asta aşa... cel puţin să fie în unison lumea europeană.
Îmi pare nespus de rău de CNTM că a devenit manivela autorităţilor guvernamentale în ceea ce priveşte răfuiala politică pe politici publice (şi ştiu de ce afirm acest lucru). Să înţeleg că persoana de la conducerea CNTM va fi răsplătită cu o funcţie guvernamentală, aia rămasă vacantă...?! Totuşi, cel mai rău lucru este că acum CNTM, fiind o organizaţie umbrelă utilizată şi compromisă de puterea politică, nu mai are nici o legitimitate să reprezinte domeniul de tineret, atât la nivel naţional, cât şi la nivel european.
Şi dacă este să fie anul 2008 An al Tineretului, atunci promit că lunar voi posta pe blog analize privind involuţia domeniului de tineret şi a politicilor de tineret din Republica Moldova. Şi asta o voi face în ciuda faptului că voi fi considerat ca o persoană care denigrează imaginea externă a Republicii Moldova, nepatriot şi cetăţean indezirabil interesului politic de integrare europeană.
P.S. I Trebuie să recunosc faptul că imediat ce am primit comunicatul CNTM am schiţat un răspuns prin care să-mi exprim nedumerirea. Însă, nu l-am trimis şi nu l-am postat pe blog, aşteptând efectul acestui comunicat.
P.S. II În anii 2002 - 2003 se vorbea foarte mult de ONG-uri şi organizaţii umbrelă de tipul „GONG”. Iată-că metafora nu a dispărut din spaţiul public autohnon, ci devine chiar un indicator indispensabil pentru efectuarea analizelor şi evaluărilor de politici publice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu